ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه هوش هیجانی و استرس ادراک شده در دانشجویان: نقش واسطه راهکارهای مقابله‌ای
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : زهرا شافعی* 1 ، مسعود کیانی 2 ، محمد رضا تمنایی فر 3

1 دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی، دانشگاه کاشان، کاشان ، ایران

2 استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه کاشان، کاشان،ایران

3 استادیار گروه روانشناسی ، دانشگاه کاشان، کاشان،ایران

چکیده :
زمینه و هدف: فشارها و مشکلات زندگی از جمله عوامل تهدید کننده سلامت روانی و جسمانی افراد است و پرداختن به استرس در بین دانشجویان دانشگاه جنبه مهمی در ارتقا سلامت روان‌شناختی و جسمی است. هدف از اين پژوهش شناسايي رابطه بين هوش هیجانی با استرس ادراک شده با توجه به نقش واسطه¬ای راهکارهای مقابله¬ای بود. روش¬کار: مطالعه حاضر توصيفي- همبستگي و از نـوع مـدل¬يـابي معـادلات سـاختاري اسـت. جامعـه آمـاري ايـن مطالعـه را دانشجويان دانشکده علوم انسانی دانشگاه کاشان تشكيل دادند، كه در سال تحصيلي 1400-1399 مشغول به تحصيل بودند. نمونه¬¬هاي اين پژوهش شامل 341 دانشجوي دختر و پسر بود كه به شيوه نمونه¬گيري تصادفی-طبقه¬ای انتخاب شدند. براي گردآوري داده¬ها از سـه پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن (۱۹۸۳)، پرسش‌نامه راهبردهای مقابله با استرس اندلر و پارکر (۱۹۹۰) و پرسش‌نامه هوش هیجانی اچ – ویزینگر(2005) و جهت تحلیل داده¬ها از نرم¬افزارهای آماری SPSS22 و PLS3 استفاده شد. یافته¬ها: نتایج نشان داد که بین هوش هیجانی با ادراک مثبت از استرس رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد(539/0=r 01/0>P) اما بین ادراک منفی از استرس با هوش هیجانی رابطه منفی و معنی¬داری وجود دارد(644/0-=r 01/0>P). رابطه بین هوش هیجانی با راهبرد مقابله مسئله محور مثبت و معنی دار (441/0=r 01/0>p) و بین هوش هیجانی و راهبرد هیجان مدار منفی و معنی دار(544/0-=r 01/0>p) و همچنین بین هوش هیجانی و راهبرد اجتنابی منفی و معنی-دار بود(512/0-=r 01/0>p). همچنین یافته¬ها حاکی از آن بود که راهبردهای مقابله¬ای نقش میانجی در رابطه بین هوش هیجانی و استرس ادراک شده برقرار می¬کنند(05/0>P). نتیجه¬گیری: مهارت هوش هیجانی می¬تواند منجر به افزایش انتخاب راهکارهای مقابله¬ای مناسب و در نتیجه کاهش استرس دانشجویان شود.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، استرس ادراک شده، راهکارهای مقابله¬ای