ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش شناخت¬درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی برسلامت روانی دانش¬آموزان پسر تیزهوش
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : فرنگیس دمهری* 1 ، محسن سعیدمنش 2

1 استاد گروه روان شناسی دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران.

2 استاد گروه روان شناسی دانشگاه علم و هنر، یزد، ایران

چکیده :
مقدمه: تجربه برخی از مسائل اجتماعی و هیجانی مانند کمال گرایی، اضطراب و مدیریت استرس در نوجوانان تیزهوش ممکن است رشد روانی مناسب آن ها را مختل کند. هدف: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش شناخت درمانی مبتنی برذهن آگاهی بر سلامت روانی دانش آموزان پسر تیزهوش بود. روش: در این پژوهش از روش نمونه¬گیری هدفمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش¬آموزان پسر دوره متوسطه اول دبیرستان تیزهوشان شهربابک در سال تحصیلی 98-1397 بود. بنابراین پس از اجرای اولیه‌ پرسشنامه،30 نفر که نمرات بیشتری درسلامت روان برخوردار بودند از جامعه آماری پژوهش انتخاب و به تصادف در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گواه (15 نفر) جای داده شدند. برای گروه آزمایش در طی 8 جلسه 2 ساعته، مداخله آموزش فنون ذهن¬آگاهی در فاصله پیش آزمون و پس آزمون اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28) گلدبرگ و هیلر (1979) استفاده شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس تک متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کاهش علايم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، نقص در کنش اجتماعی و افسردگی تاثیر معناداری دارد (1/0 < P). نتیجه گیری: آموزش شناخت درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی را می توان بعنوان مداخله ای موثر در ارتقاء سلامت روان در دانش آموزان تیزهوش دانست.
کلمات کلیدی :
" شناخت¬درمانی مبتنی بر ذهن¬آگاهی" ، "سلامت روانی" ، "تیزهوش "