ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-¬¬نافرمانی دانش¬آموزان دارای نافرمانی مقابله¬ای دوره اول متوسطه
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : راحله مقدید* 1 ، کامیان خزایی 2 ، فروزان رستمی 3 ، فاطمه سقا 4

1 کارشناس ارشدروان‌شناسی

2 استاد روان‌نشناسی

3 استاد روان‌نشناسی

4 کارشناس ارشدروان‌شناسی

چکیده :
اختلالات رفتاری کودکان دارای ماهیت پیچیده هستند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش¬آموزان دارای نافرمانی مقابله¬ای بود. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی و جامعه آماری این پژوهش تعداد 146 نفر از دانش¬آموزان دارای نافرمانی مقابله¬ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران بودند. روش نمونه¬گیری این پژوهش نمونه¬گیری هدفمند بود. پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر برای غربالگری در مورد تمامی دانش¬آموزان دارای نافرمانی مقابله¬ای دوره اول متوسطه منطقه 8 تهران اجرا شد. پرسشنامه نشخوار ذهنی نالن هوکسما، پرسشنامه خشم صفت – حالت اسپیلبرگر (STAXI-2) و پرسشنامه اختلال لجبازی و نافرمانی و سلوک برای اندازه گیری متغیرها به کار بسته شدند و برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره استفاده شد. یافته¬ها حاکی از آن است که آموزش کنترل تکانه بر کاهش نشخوار ذهنی و کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی دانش¬آموزان دارای نافرمانی مقابله¬ای به ترتیب با ضرایب اتای 52/0، 49/0 و 26/0 اثربخش است. از این رو آموزش کنترل تکانه در نشخوار ذهنی، کنترل خشم و لجبازی-نافرمانی کارآ و نویدبخش به نظر می‌رسد که می¬تواند در ارتقای سلامت روان دانش¬آموزان نقش مهمی داشته باشد.
کلمات کلیدی :
آموزش کنترل تکانه، نشخوار ذهنی، کنترل خشم، لجبازی-نافرمانی، اختلال نافرمانی مقابله¬ای