ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

برسی رابطه بین کمال گرایی تحصیلی بر رضایت تحصیلی با نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه دانش اموزان متوسطه اول شهر گرگان
دوره 5، شماره 14، 1401، صفحات 104 - 112
نویسندگان : دکتر حسین تربتی نژاد* 1 ، یاسر محمد خانی 2

1 عضو هیئت‌علمی گرو علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، پردیس دخترانه امام (ره) گرگان، گلستان، ایران

2 دانشجوی ارشد برنامه‌ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، واحد دامغان، سمنان، ایران.

چکیده :
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کمال‌گرایی تحصیلی بر رضایت تحصیلی با نقش میانجی کیفیت زندگی در مدرسه دانش‌آموزان متوسطه اول شهر گرگان بود. روش تحقیق همبستگی با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی با رویکرد معادلات ساختاری می‌باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش‌آموزان متوسطه اول شهر گرگان تشکیل می‌دهند که تعداد آن‌ها 1321 نفر می‌باشد. حجم نمونه با استفاده از جدول مورگان و به‌صورت تصادفی 297 نفر انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه کمال‌گرایی تحصیلی، رضایت تحصیلی و کیفیت زندگی در مدرسه است. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده از نرم‌افزار Smart Pls به روش مدل‌سازی معادلات ساختاری مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفتند. با توجه به نتایج یافته‌ها، با توجه به نتایج پژوهش حاضر متغیر میانجی کیفیت زندگی در مدرسه در رابطه‌ی بین کمال‌گرایی با رضایت تحصیلی معنادار است و بیش از 67 درصد از اثر کمال‌گرایی با رضایت تحصیلی از طریق غیرمستقیم توسط متغیر میانجی کیفیت زندگی در مدرسه دانش‌آموزان تبیین می‌شود.
کلمات کلیدی :
کمال گرایی، کیفیت زندگی در مدرسه، رضایت تحصیلی، دانش آموزان