ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

بررسی رابطه بین مهارت های مطالعه با اشتیاق تحصیلی و اهمال کاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان
دوره 6، شماره 17، 1402، صفحات 31 - 40
نویسندگان : دکترحسین تربتی نژاد* 1 ، محمد طحان 2 ، میررسول غیبی 3

1 عضو هئیت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان استان گلستان، پردیس دخترانه امام (ره)گرگان

2 دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، سمنان، واحد دامغان، ایران

3 دانشجوی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه پیام نور، سمنان، واحد دامغان، ایرانی

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مهارت‌های مطالعه با اشتیاق تحصیلی و اهمال‌کاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان بود؛ بنابراین در این راستا روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی برگزیده‌شده است. جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان تشکیل می‌دهند جامعه آماري 898 نفر است. با استفاده از جدول مورگان 260 نفر به‌صورت تصادفي ساده انتخاب شدند. در اين پژوهش ابزار گردآوري داده‌ها سه پرسشنامه مهارت‌های مطالعه پالسانی و شارمال (۲۰۰۱) و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی فردریکز و همکاران (۲۰۰۴) و پرسشنامه اهمال‌کاری تحصیلی سولومون و راث بلوم (2003) استفاده شد. داده‌های به‌دست‌آمده با استفاده آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون با نرم‌افزار SPSS- 20 مورد تحليل قرارگرفته شده است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بین مهارت‌های مطالعه با اشتیاق تحصیلی رابطه مثبت و با اهمال‌کاری دانش آموزان متوسطه اول شهر سمنان رابطه منفی و معناداری وجود دارد.
کلمات کلیدی :
مهارت های مطالعه، اشتیاق تحصیلی، اهمال کاری تحصیلی، دانش آموزان