تدوین مبانی نظری،چیستی و چرایی فلسفه تربیت معلم جمهوری اسالمی ایران
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشگاه فرهنگیان حضرت معصومه سلام الله
چکیده :
Zeynab Mahmoudizade: فلسفه تعلیم و تربیت متناسب با فرهنگ و تمدن ایران اساسا اسلامی است؛ زیرا فرهنگ غالب کشور ما پس از پذیرش مشتاقانه اسلام توسط ایرانیان، اسلام و فرهنگ اسلامی است. از این رو، آشنایی با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای هر معلم ایرانی که قرار است فرزندان این مرز و بوم را با هویت ایرانی تربیت کند ضرورت دارد. این اثر که با هدف آشنا کردن معلمان با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تألیف شده است، پس از بیان ضرورت و تعریف فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مبانی جهانشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی، ارزششناختی و دین شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده، دلالتهای آنها را به اختصار بیان کرده است. پس از آن، مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی و ویژگیهای آن را تبیین کرده و در ادامه، هدف غایی و واسطی تعلیم و تربیت را بر اساس ساحتها معرفی کرده است همچنین به تاریخچه و تحولات در تربیت معلم در ایران را پرداخته است
Zeynab Mahmoudizade: فلسفه تعلیم و تربیت متناسب با فرهنگ و تمدن ایران اساسا اسلامی است؛ زیرا فرهنگ غالب کشور ما پس از پذیرش مشتاقانه اسلام توسط ایرانیان، اسلام و فرهنگ اسلامی است. از این رو، آشنایی با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی برای هر معلم ایرانی که قرار است فرزندان این مرز و بوم را با هویت ایرانی تربیت کند ضرورت دارد. این اثر که با هدف آشنا کردن معلمان با فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی تألیف شده است، پس از بیان ضرورت و تعریف فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، مبانی جهانشناختی، انسانشناختی، معرفتشناختی، ارزششناختی و دین شناختی تعلیم و تربیت اسلامی را با تکیه بر آیات و روایات بررسی کرده، دلالتهای آنها را به اختصار بیان کرده است. پس از آن، مفهوم اساسی و تعریف تعلیم و تربیت اسلامی و ویژگیهای آن را تبیین کرده و در ادامه، هدف غایی و واسطی تعلیم و تربیت را بر اساس ساحتها معرفی کرده است همچنین به تاریخچه و تحولات در تربیت معلم در ایران را پرداخته است
کلمات کلیدی :
Mohiti: کلید واژه: فلسفه؛ تربیت؛ تعلیم و تربیت؛ تربیت معلم؛ اسلام
Mohiti: کلید واژه: فلسفه؛ تربیت؛ تعلیم و تربیت؛ تربیت معلم؛ اسلام
-
147