نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه
دوره 2، شماره 4، 1398، صفحات 37 - 48
نویسندگان : امید حسنی 1، آرش شهبازیان خونیق* 2، احمد محمودی 3
1- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
2- کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
3- کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
چکیده :
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر انجام گردید. روش مطالعه حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری کلیه دانش آموزان دوره دوم متوسطه منطقه شبستر به تعداد 2260 نفر بود که از میان آنها با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونه گیری خوشه‌ای تعداد 327 نفر (164 نفر دختر و 163 پسر) انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده شامل پرسشنامه های ویژگی‌های شخصیتی (کاستا و مک کری، 1985)، قلدری (ایلی نویز، 2011) و بی انضباطی (مصرآبادی و همکاران، 1392) بود. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به وسیله نرم افزار SPSS.22 صورت گرفت. نتایج ضزایب همبستگی نشان داد که بین مولفه های ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی با قلدری دانش آموزان رابطه مثبت و معنی داری وجود داشت (0/01=>P). همچنین با توجه به نتایج رگرسیون چندگانه، 39/9 درصد از واریانس قلدری دانش آموزان توسط ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی تبیین گردید. نتیجه تحقیق گویای این موضوع بود که ویژگی‌های شخصیتی و بی انضباطی دانش آموزان به عنوان متغیرهای مهمی به شمار می‌روند که می‌توانند رفتارهای قلدری دانش آموزان را پیش بینی نمایند.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !