ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

تجربه زیسته معلمان دوره اول متوسطه از تربیت جنسی: یک مطالعه پدیدارشناسی
دوره 5، شماره 16، 1401، صفحات 35 - 45
نویسندگان : دکتر زهره قلاوند* 1

1 عضو هیئت‌علمی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده :
تربیت جنسی به توسعه مهارت‌های ضروری افراد در جهت تعامل بایسته با نیازهای درونی خود و کسب مهارت لازم جهت برقراری ارتباط با جنس مخالف اشاره دارد. مقاله حاضر با هدف واکاوی تجربۀ زیستۀ دبیران راجع به آموزش مسائل جنسی در کلاس درس انجام گرفت. مطالعۀ حاضر مبتنی بر رویکرد کیفی و به روش پدیدارشناسی، با حضور 14 مشارکت‌کننده از میان دبیران زن و مرد شهر اهواز به روش نمونه‌گیری هدفمند و با انجام مصاحبه‌های نیمه ساختاریافته انجام شد. داده‌های حاصل از مصاحبه‌ها با استفاده از روش پدیده ون منن تجزیه‌وتحلیل شد. سپس درون‌مایه‌های اصلی این پژوهش در سه مضمون اصلی استخراج و طبقه‌بندی شدند. یافته‌های تحقیق شامل 11 درون‌مایه بود که در مضمون اول با عنوان صلاحیت‌های عاطفی- ارتباطی؛ 5 درون‌مایه شامل: شایستگی ارتباطی، توانایی ایجاد جوی امن در کلاس درس، باز بودن، سلامت نفس و همدلی مشخص شدند. در مضمون دوم با عنوان تجربیات معلمان؛ 3 درون‌مایه که عبارت از: شخصیت معلم، آموزش خانواده در دوران نوجوانی معلم و آموزش دوران مدرسه و دانشجوی معلم بودند. در مضمون سوم با عنوان صلاحیت‌های حرف‌های نیز 2 درون‌مایه که عبارت‌اند از دانش محتوا و دانش پداگوژی محتوا قرار گرفتند. درمجموع نتایج نشان دادند که نوع شخصیت و تجربیات گذشته معلمان عامل تأثیرگذاری در ارائه مباحث جنسی در کلاس‌های درس است.
کلمات کلیدی :
تربیت جنسی، شخصیت، صلاحیت شخصی، صلاحیت حرفه ای، پدیدارشناسی.