اثربخشی گروه درمانی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر ولع مصرف و دشواریهای تنظیم هیجان زنان وابسته به مواد مراجعهکننده به مرکز اعتیاد احیاگران راه سلامت شهر عباس آباد
دوره 6، شماره 20، 1402، صفحات 89 - 100
1 کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، چالوس، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی گروهدرمانی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر ولع مصرف و دشواریهای تنظیم هیجان زنان وابسته به مواد انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان 18 الی 50 ساله وابسته به مواد مراجعهکننده به مرکز اعتیاد احیاگران راه سلامت بود. با روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 32 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی 16 نفری قرار گرفتند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ولع مصرف (فرانکن و همکاران، 2002) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) پاسخ دادند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس طی 10 جلسه اجرا شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرمافزار آماری SPSS-23 انجام شد. نتایج حاصل از آنالیز کوواریانس نشان داد که شرکت در برنامه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در مرحله پسآزمون موجب کاهش نمره ولع مصرف و مؤلفههای آن و کاهش نمره دشواری در تنظیم هیجان و مؤلفههای آن در افراد گروه آزمایششده است اما در نمرات متغیرهای فوقالذکر آزمودنیهای گروه کنترل از پیشآزمون به پسآزمون تغییر محسوسی مشاهده نشد.
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی گروهدرمانی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر ولع مصرف و دشواریهای تنظیم هیجان زنان وابسته به مواد انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی زنان 18 الی 50 ساله وابسته به مواد مراجعهکننده به مرکز اعتیاد احیاگران راه سلامت بود. با روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه تعداد 32 نفر انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه مساوی 16 نفری قرار گرفتند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه ولع مصرف (فرانکن و همکاران، 2002) و پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (گراتز و رومر، 2004) پاسخ دادند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس طی 10 جلسه اجرا شد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرمافزار آماری SPSS-23 انجام شد. نتایج حاصل از آنالیز کوواریانس نشان داد که شرکت در برنامه آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس در مرحله پسآزمون موجب کاهش نمره ولع مصرف و مؤلفههای آن و کاهش نمره دشواری در تنظیم هیجان و مؤلفههای آن در افراد گروه آزمایششده است اما در نمرات متغیرهای فوقالذکر آزمودنیهای گروه کنترل از پیشآزمون به پسآزمون تغییر محسوسی مشاهده نشد.
کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، ولع مصرف، دشواری در تنظیم هیجان، اعتیاد.
آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس، ولع مصرف، دشواری در تنظیم هیجان، اعتیاد.
-
469
-
320
-
1402/10/29
-
1402/11/10
-
1402/12/25