اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و انعطاف پذیری شناختی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 53 - 64
1 کارشناس ارشد روانشناسی شخصیت، دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی، تهران، ایران.
2 استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام (شهر ری)، تهران، ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و انعطاف پذیری شناختی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند اتیسم مدرسه تبسم یک شهر مشهد در سال 1401 بود. با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه عواطف خودآگاه (کوهن و همکاران، 2011) پاسخ دادند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه اجرا شد اما گروه کنترل این برنامه را دریافت نکرد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرم افزار آماری SPSS-26 انجام شد. نتایج حاصل از آنالیز کوواریانس نشان داد که شرکت در برنامه آموزش ذهن آگاهی در مرحله پسآزمون موجب افزایش نمره انعطاف پذیری شناختی و کاهش نمره عواطف خودآگاهی در افراد گروه آزمایش شده است اما در نمرات متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و هیجانات خودآگاهی آزمودنی های گروه کنترل از پیش آزمون به پس آزمون تغییر محسوسی مشاهده نشد. لذا می توان از برنامه ذهن آگاهی به منظور ارتقاء سلامت روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم استفاده نمود و این شیوۀ مداخله مورد توجه روانشناسان و کارشناسان حوزه سلامت روان قرار گیرد.
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر عواطف خودآگاه (شرم و گناه) و انعطاف پذیری شناختی در مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال طیف اوتیسم انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با دو گروه آزمایش و کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مادران دارای فرزند اتیسم مدرسه تبسم یک شهر مشهد در سال 1401 بود. با روش نمونهگیری در دسترس تعداد 30 نفر انتخاب و در دو گروه مساوی 15 نفری جایگزین شدند و به ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه انعطاف پذیری شناختی (دنیس و وندروال، 2010) و پرسشنامه عواطف خودآگاه (کوهن و همکاران، 2011) پاسخ دادند. برای آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش ذهن آگاهی طی 8 جلسه اجرا شد اما گروه کنترل این برنامه را دریافت نکرد. تحلیل دادهها با روشهای آمار توصیفی و تحلیل کوواریانس با نرم افزار آماری SPSS-26 انجام شد. نتایج حاصل از آنالیز کوواریانس نشان داد که شرکت در برنامه آموزش ذهن آگاهی در مرحله پسآزمون موجب افزایش نمره انعطاف پذیری شناختی و کاهش نمره عواطف خودآگاهی در افراد گروه آزمایش شده است اما در نمرات متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و هیجانات خودآگاهی آزمودنی های گروه کنترل از پیش آزمون به پس آزمون تغییر محسوسی مشاهده نشد. لذا می توان از برنامه ذهن آگاهی به منظور ارتقاء سلامت روانشناختی مادران دارای فرزند اتیسم استفاده نمود و این شیوۀ مداخله مورد توجه روانشناسان و کارشناسان حوزه سلامت روان قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
آموزش ذهن آگاهی، انعطاف پذیری شناختی، هیجانات خودآگاه، اوتیسم
آموزش ذهن آگاهی، انعطاف پذیری شناختی، هیجانات خودآگاه، اوتیسم