اثربخشی آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی بصورت آنلاین بر روحیه از خودگذشتگی، خستگیناپذیری و مسئولیتپذیری کارکنان شاغل
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن
2 دانشگاه آزاد اسلامی واحد تنکابن
چکیده :
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی بصورت آنلاین بر روحیه از خودگذشتگی، خستگیناپذیری و مسئولیتپذیری کارکنان شاغل انجام گردید. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارت بودند از کلیه کارکنان اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن در سه ماهه چهارم سال 1402 و سه ماهه اول سال 1403 بودند که از بین آنها 30 نفر که نمرات ازخودگذشتگی و مسئولیتپذیری پایینتر و خستگیپذیری بالاتری داشتند به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه روحیه از خودگذشتگی ری و همکاران (2001)، پرسشنامه مسئولیتپذیری کارول و شابانا (2010) و مقیاس سنجش چندبُعدی خستگی اسمتس و همکاران (1995) که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توزیع شدند. سپس گروه آزمایش طی مدت 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش آنلاین سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2015) قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر روحیه از خودگذشتگی، مسئولیتپذیری و خستگیناپذیری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P)؛ به طوری که آموزش سرمایه روانشناختی به صورت آنلاین منجر به افزایش معنادار روحیه ازخودگذشتگی، مسئولیتپذیری و خستگیناپذیری کارکنان اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن شده است.
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی بصورت آنلاین بر روحیه از خودگذشتگی، خستگیناپذیری و مسئولیتپذیری کارکنان شاغل انجام گردید. طرح پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری در این تحقیق عبارت بودند از کلیه کارکنان اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن در سه ماهه چهارم سال 1402 و سه ماهه اول سال 1403 بودند که از بین آنها 30 نفر که نمرات ازخودگذشتگی و مسئولیتپذیری پایینتر و خستگیپذیری بالاتری داشتند به صورت نمونهگیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل (هر گروه 15 نفر) جایگزین شدند. ابزار پژوهش عبارت بود از پرسشنامه روحیه از خودگذشتگی ری و همکاران (2001)، پرسشنامه مسئولیتپذیری کارول و شابانا (2010) و مقیاس سنجش چندبُعدی خستگی اسمتس و همکاران (1995) که در مراحل پیشآزمون و پسآزمون توزیع شدند. سپس گروه آزمایش طی مدت 10 جلسه (هر جلسه 90 دقیقه) تحت آموزش آنلاین سرمایه روانشناختی لوتانز و همکاران (2015) قرار گرفت. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS-24 استفاده شد. یافتههای حاصل از تحلیل کوواریانس چندمتغیره نشان داد که بین دو گروه آزمایش و گواه از نظر روحیه از خودگذشتگی، مسئولیتپذیری و خستگیناپذیری تفاوت معنیداری وجود دارد (05/0>P)؛ به طوری که آموزش سرمایه روانشناختی به صورت آنلاین منجر به افزایش معنادار روحیه ازخودگذشتگی، مسئولیتپذیری و خستگیناپذیری کارکنان اداره شبکه بهداشت و درمان شهرستان تنکابن شده است.
کلمات کلیدی :
آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی بصورت آنلاین، روحیه از خودگذشتگی، خستگیناپذیری، مسئولیتپذیری.
آموزش مبتنی بر سرمایه روانشناختی بصورت آنلاین، روحیه از خودگذشتگی، خستگیناپذیری، مسئولیتپذیری.