تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی سیاهه مهارتهای روان شناختی برای ورزش – نسخه جوانان
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 112 - 124
نویسندگان : ساغر هنرزاده* 1 ، دکتر حسن غرایاق زندی 2 ، دکتر محبوبه غیور نجف آبادی 3 ، محمد مهدی هنر زاده 4
1 دانشجوی کارشناسی ارشد روان شناسی ورزشی، گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
2 استادیار گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
3 استادیار گروه علوم رفتاری و شناختی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
4 دانشجوی کارشناسی ارشد یادگیری و کنترل_حرکتی ورزشی ، گروه رفتار و حرکتی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی ، دانشگاه خوارزمی ،تهران،ایران.
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به مصرف سیگار دانشجویان براساس ناگویی هیجانی، اضطراب اجتماعی و فرسودگی تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل میدادند که از بین ایشان 300 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند تا به پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، اضطراب اجتماعی کانور (2000)، فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) و گرایش به مصرف سیگار پاسخ گویند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ناگویی هیجانی، اضطراب اجتماعی و فرسودگی تحصیلی با تمایل به مصرف سیگار، رابطهی مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین در بین متغیرهای این مطالعه، تنها فرسودگی تحصیلی توانست به میزان 8 درصد تغییرات نمرات گرایش به مصرف سیگار دانشجویان را پیشبینی نماید. با توجه به نتایج این مطالعه، فرسودگی تحصیلی عامل کلیدی در گرایش به مصرف سیگار جوانان است
پژوهش حاضر با هدف پیشبینی گرایش به مصرف سیگار دانشجویان براساس ناگویی هیجانی، اضطراب اجتماعی و فرسودگی تحصیلی انجام شد. پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش انجام، توصیفی_همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش را کلیهی دانشجویان دختر و پسر دانشگاه محقق اردبیلی تشکیل میدادند که از بین ایشان 300 نفر به شیوه در دسترس انتخاب شدند تا به پرسشنامههای ناگویی هیجانی تورنتو (1994)، اضطراب اجتماعی کانور (2000)، فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) و گرایش به مصرف سیگار پاسخ گویند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که بین ناگویی هیجانی، اضطراب اجتماعی و فرسودگی تحصیلی با تمایل به مصرف سیگار، رابطهی مستقیم و معنیداری وجود دارد. همچنین در بین متغیرهای این مطالعه، تنها فرسودگی تحصیلی توانست به میزان 8 درصد تغییرات نمرات گرایش به مصرف سیگار دانشجویان را پیشبینی نماید. با توجه به نتایج این مطالعه، فرسودگی تحصیلی عامل کلیدی در گرایش به مصرف سیگار جوانان است
کلمات کلیدی :
انگیزش، پایایی، تمرکز، جو تیمی، روایی، مهارتهای ذهنی.
انگیزش، پایایی، تمرکز، جو تیمی، روایی، مهارتهای ذهنی.