رابطه تیپهای شخصیتی با سازگاری اجتماعی دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم شهرستان کنگاور
دوره 7، شماره 21، 1403، صفحات 104 - 111
1 کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران،
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی با سازگاری اجتماعی بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 صورت پذیرفت. این پژوهش یک پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان دانش اموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم ساکن شهرستان کنگاور است. جهت انجام این پژوهش، 340 کودک بعنوان نمونه پژوهش به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه تیپ های شخصیتی نئو و سازگاری اجتماعی بل استفاده شده بود. دادههای این پژوهش با نرم افزار spss نسخه 26 تجزیهوتحلیل گردید. نتایج بهدستآمده در این پژوهش نشان داد که تیپ های شخصیتی با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر می تواند مورد توجه مراکز آموزش و پرورش و دانش آموزان قرار گیرد.
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه بین تیپ های شخصیتی با سازگاری اجتماعی بین دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم در سال تحصیلی 1402-1401 صورت پذیرفت. این پژوهش یک پژوهش پیمایشی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه کودکان دانش اموزان دختر و پسر مقطع متوسطه دوم ساکن شهرستان کنگاور است. جهت انجام این پژوهش، 340 کودک بعنوان نمونه پژوهش به شیوه خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه تیپ های شخصیتی نئو و سازگاری اجتماعی بل استفاده شده بود. دادههای این پژوهش با نرم افزار spss نسخه 26 تجزیهوتحلیل گردید. نتایج بهدستآمده در این پژوهش نشان داد که تیپ های شخصیتی با سازگاری اجتماعی رابطه معناداری دارد. بنابراین نتایج پژوهش حاضر می تواند مورد توجه مراکز آموزش و پرورش و دانش آموزان قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
تیپ های شخصیتی، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم
تیپ های شخصیتی، سازگاری اجتماعی، دانش آموزان مقطع متوسطه دوم