ثبت نام

ارسال مقاله

نشان ملی ثبت رسانه های دیجیتال

logo-samandehi

رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه منطقه 2 شهرتهران
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : صبا سروی* 1

1 کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران

چکیده :
هوش معنوی، هوشی است که با آن به مسایل معنایی و ارزشی می پردازیم و آنها را حل میکنیم، هوشی که با آن فعالیتها و کارهای زندگی را در شرایط گستردهتر، غنی تر و معنادارتر قرار میدهیم و با استفاده از آن بر معنای عملکردمان آگاه شویم. هوش هیجانی مربوط به مهارتها و تواناییهای هیجانی و اجتماعی مربوط به خود و دیگران است، بنابراین هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه بین هوش هیجانی و هوش معنوی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دخترمقطع متوسطه منطقه2شهر تهران بوده است. روش پژوهش همبستگی است که از طریق مدل یابی معادلات ساختاری است. جامعه آماری متشکل از1500نفراز دانش آموزان مقطع متوسطه منطقه2شهرتهران درسال تحصیلی 98-1397 بودند که براساس فرمول کوکران 305 دانشآموز به طور تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه هوش هیجانی (بار-آن،1997)، پرسشنامه هوش معنوی (کینگ، 2008) بود. برای تحليل دادهها با تحليلهاى مقدماتى مختلف (يعنى ميانگين، انحراف معيار، ضریب همبستگى پيرسون) جهت كسب يك بينش اوليه نسبت به دادهها آغاز گردید. سپس تحليل هاى پيچيده تر براى ارزيابى برازندگى الگوى پيشنهادى و بررسی فرضیات تحقیق از طريق الگويابى معادلات ساختارى با استفاده نرم افزار amos صورت گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد بین هوش هیجانی، هوش معنوی و عملکرد تحصیلی رابطه معنی دار وجود دارد. در نهایت، بر اساس یافته های این پژوهش هوش هیجانی و هوش معنوی قابلیت پیش بینی عملکرد تحصیلی دانش آموزان را دارا میباشند.
کلمات کلیدی :
هوش هیجانی، هوش معنوی، عملکرد تحصیلی، دانش آموزان