بررسی اثربخشی مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و استرس ادراك شده مدیران زن آموزش و پرورش
دوره و شماره : آماده انتشار
1 عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور
چکیده :
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن آموزش و پرورش شهر مشهد بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کلیه مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش به حجم 1400 نفر بود که 30 نفر از مدیران با استفاده از نمونه گیری دردسترس انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده های پژوهش دو پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (۲۰۰۰) جمع آوري شد. جلسات مهارتهاي آموزشی راه حل محور براي گروه آزمايش در 10 جلسه 90 دقيقهاي بهصورت گروهي و گامبهگام و از طريق تكاليف هفتگي و تمرينات منظم توسط پژوهشگر اجرا شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از تحليل كوواريانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش تاثیر دارد. همچنین مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر مولفههای تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر مشهد تاثیر دارد و در حقیقت نتیجه کلی این است که مهارت های آموزشی راه حل محور اثر معناداری بر تعارض کار-خانواده و استرس ادراک شده مدیران دارد، لذا بر این اساس آموزش و پرورش باید فرصت های بستر ساز مهارت های آموزشی راه حل محور را برای کلیه مدیران فراهم نماید.
هدف از پژوهش حاضر اثربخشی مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن آموزش و پرورش شهر مشهد بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع مطالعات نیمه آزمایشی با استفاده از طرح پیش¬آزمون- پس¬آزمون با گروه کنترل بود. جامعهآماری شامل کلیه مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش به حجم 1400 نفر بود که 30 نفر از مدیران با استفاده از نمونه گیری دردسترس انتخاب و از طریق گمارش تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده های پژوهش دو پرسشنامه استرس ادراک شده کوهن و همکاران (1983) و تعارض کار- خانواده کارلسون و همکاران (۲۰۰۰) جمع آوري شد. جلسات مهارتهاي آموزشی راه حل محور براي گروه آزمايش در 10 جلسه 90 دقيقهاي بهصورت گروهي و گامبهگام و از طريق تكاليف هفتگي و تمرينات منظم توسط پژوهشگر اجرا شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از تحليل كوواريانس چند متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش تاثیر دارد. همچنین مهارتهاي آموزشی راه حل محور بر مولفههای تعارض کار- خانواده و استرس ادراک شده مدیران زن شاغل در آموزش و پرورش شهر مشهد تاثیر دارد و در حقیقت نتیجه کلی این است که مهارت های آموزشی راه حل محور اثر معناداری بر تعارض کار-خانواده و استرس ادراک شده مدیران دارد، لذا بر این اساس آموزش و پرورش باید فرصت های بستر ساز مهارت های آموزشی راه حل محور را برای کلیه مدیران فراهم نماید.
کلمات کلیدی :
مهارت های آموزشی راه حل محور، تعارض کار-خانواده، استرس ادراک شده
مهارت های آموزشی راه حل محور، تعارض کار-خانواده، استرس ادراک شده
-
148