بررسی تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی برهوش هیجانی و دلبستگی درنوجوانان پسر
دوره و شماره : آماده انتشار
1 دانشگاه ازاد نجف اباد-اصفهان-ایران
2 دانشگاه ازاد واحد علوم تحقیقات-تهران-ایران
3 دانشگاه پیام نور واحد زرینشهر-اصفهان-ایران
چکیده :
امروزه ارتباطات اینترنتی به قدری سریع شده است که می توان با مردم در سراسر جهان تنها درمدت زمان بسیار کمی ارتباط برقرار کرد، به طوری که واقعاً تفاوت زیادی در مقایسه با ارتباط چهره به چهره دیده نمیشود.رسانه های اجتماعی نشان دهنده یک شبکه ارتباطی در زندگی روزمره است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی برهوش هیجانی و دلبستگی درنوجوانان پسربود. طرح پژوهش ، توصيفي از نوع مدلهاي همبستگي بود.جامعه اماری کلیه دانش اموزان نوجوانان پسر مدارس متوسطه اول ودوم شهر کرج را تشکیل دادند که در نیمسال تحصیلی 1401-1402مشغول به تحصیل بودند.حجم نمونه 341 نفر دانش اموز بود که برا نمونه گیری از روش در دسترس استفاده شد.به منظور جمع اوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن وپرسشنامه دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ استفاده شد. داده ها با روش همبستگی اسپیرمن تحلیل شد و نتایج نشان داد که بین استفاده از رسانه های اجتماعی با هوش هیجانی ودلبستگی رابطه معناردار وجود دارد (p<0/05) . میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش هوش هیجانی و دلبستگی در نوجوانان میشود.
امروزه ارتباطات اینترنتی به قدری سریع شده است که می توان با مردم در سراسر جهان تنها درمدت زمان بسیار کمی ارتباط برقرار کرد، به طوری که واقعاً تفاوت زیادی در مقایسه با ارتباط چهره به چهره دیده نمیشود.رسانه های اجتماعی نشان دهنده یک شبکه ارتباطی در زندگی روزمره است. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از رسانه های اجتماعی برهوش هیجانی و دلبستگی درنوجوانان پسربود. طرح پژوهش ، توصيفي از نوع مدلهاي همبستگي بود.جامعه اماری کلیه دانش اموزان نوجوانان پسر مدارس متوسطه اول ودوم شهر کرج را تشکیل دادند که در نیمسال تحصیلی 1401-1402مشغول به تحصیل بودند.حجم نمونه 341 نفر دانش اموز بود که برا نمونه گیری از روش در دسترس استفاده شد.به منظور جمع اوری داده ها از پرسشنامه های هوش هیجانی بار- آن وپرسشنامه دلبستگی والدین و همسالان آرمسدن و گرینبرگ استفاده شد. داده ها با روش همبستگی اسپیرمن تحلیل شد و نتایج نشان داد که بین استفاده از رسانه های اجتماعی با هوش هیجانی ودلبستگی رابطه معناردار وجود دارد (p<0/05) . میتوان نتیجه گرفت که استفاده از شبکه های اجتماعی باعث کاهش هوش هیجانی و دلبستگی در نوجوانان میشود.
کلمات کلیدی :
رسانه اجتماعی،هوش هیجانی، دلبستگی ،نوجوان.
رسانه اجتماعی،هوش هیجانی، دلبستگی ،نوجوان.