بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشت
دوره 4، شماره 9، 1400، صفحات 96 - 104
نویسندگان : حسن امرائی *
چکیده :
هدف این پژوهش، بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشت بود. پژوهش به روش همبستگی اجرا شد. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1398-1397 شهرستان کوهدشت بودند و که گروه نمونه شامل 250 نفر به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AEQ) فردریکز و همکاران(2004)، پرسشنامه هوش معنوی (SISRI-24) کینگ (2008) و همچنین پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۹) استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار آماری 23-SPSS انجام شد یافته ها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد (001/0>P). بنابراین توجه به هوش معنوی و اشتیاق تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان امری مهم و ضروری است.
هدف این پژوهش، بررسی رابطه اشتیاق تحصیلی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی شهرستان کوهدشت بود. پژوهش به روش همبستگی اجرا شد. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان دوره دوم متوسطه در سال تحصیلی 1398-1397 شهرستان کوهدشت بودند و که گروه نمونه شامل 250 نفر به صورت تصادفی با روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه اشتیاق تحصیلی (AEQ) فردریکز و همکاران(2004)، پرسشنامه هوش معنوی (SISRI-24) کینگ (2008) و همچنین پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور (۱۹۹۹) استفاده شد. تحلیل های آماری با استفاده از نرم افزار آماری 23-SPSS انجام شد یافته ها نشان داد که بین اشتیاق تحصیلی و هوش معنوی با پیشرفت تحصیلی رابطه معنی داری وجود دارد (001/0>P). بنابراین توجه به هوش معنوی و اشتیاق تحصیلی در عملکرد تحصیلی دانش آموزان امری مهم و ضروری است.
کلمات کلیدی :
اشتیاق تحصیلی، هوش معنوی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان.
اشتیاق تحصیلی، هوش معنوی، پیشرفت تحصیلی، دانش آموزان.
مشاهده مقاله
47
دانلود
15
تاریخ دریافت
۲۱ اسفند ۱۳۹۹
تاریخ ریوایز
۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۰۸ خرداد ۱۴۰۰