تعیین اثربخشی برنامه ی آموزشی سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی در دانش آموزان پسر
دوره 4، شماره 12، 1400، صفحات 74 - 83
نویسندگان : دکتر مسعود نجاری * و علی خضرنژاد و اسعد خضرنژاد و زینب قادر دوست
چکیده :
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی در دانش آموزان پسر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که از طریق روش نمونهگیری در دسترس از بین داوطلبان واجد شرایط تعداد 30 نفر وارد مطالعه شده و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (کانینگهام، 2007) بود. دانشآموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی نجاری و همکاران (1397) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که بعد از مداخله، اثر برنامهی آموزش سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر معنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر اثربخش بود و پیشنهاد میشود که برنامهی مذکور در دستور کار متولیان آموزشوپرورش برای کاهش رفتارهای خودشکن و رفع مشکلات ناسازگاری دانش آموزان قرار گیرد.
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی در دانش آموزان پسر انجام شد. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل پسر دوره دوم متوسطه شهر بوکان در سال تحصیلی 1399-1398 بود که از طریق روش نمونهگیری در دسترس از بین داوطلبان واجد شرایط تعداد 30 نفر وارد مطالعه شده و بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش مقیاس رفتار و شناخت خودشکن (کانینگهام، 2007) بود. دانشآموزان گروه آزمایش 10 جلسه 90 دقیقهای و به مدت 5 هفته متوالی (هر هفته 2 جلسه) تحت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی نجاری و همکاران (1397) قرار گرفتند و گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تجزیهوتحلیل دادههای آماری با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تک متغیره و با نرمافزار SPSS نسخه ۲3 صورت گرفت. سطح معناداری آزمونها 0/05 در نظر گرفته شد. یافتهها نشان داد که بعد از مداخله، اثر برنامهی آموزش سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر معنادار بود. بر اساس نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش برنامه سازگاری اجتماعی بر رفتارهای خودشکن تحصیلی دانش آموزان پسر اثربخش بود و پیشنهاد میشود که برنامهی مذکور در دستور کار متولیان آموزشوپرورش برای کاهش رفتارهای خودشکن و رفع مشکلات ناسازگاری دانش آموزان قرار گیرد.
کلمات کلیدی :
برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی، رفتارهای خودشکن تحصیلی، دانش آموزان پسر، بوکان
برنامه آموزشی سازگاری اجتماعی، رفتارهای خودشکن تحصیلی، دانش آموزان پسر، بوکان
مشاهده مقاله
1,073
دانلود
195
تاریخ دریافت
۱۲ مرداد ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۳۱ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۱۰ مهر ۱۴۰۰