بررسی رابطه رهبري اصیل و تسهیم دانش با خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی ناحیه یک شهر بندرعباس
دوره 4، شماره 12، 1400، صفحات 148 - 162
نویسندگان : دکتر اسحق شیرین کام * و اکبر حبوک
چکیده :
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سبک رهبری اصیل و تسهیم دانش با خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس انجام شد. روش تحقيق حاضر ازنظر هدف كاربردي و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه دبيران مقطع ابتدایی شهر بندرعباس بوده است و تعداد آنها برابر با 400 نفر هست. برای انتخاب نمونه از جدول مورگان استفاده شد و نمونه نهایی به تعداد 196 نفر که با روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گرداوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (1379) و پرسشنامه تسهیم دانش چانگ، لیائو، لی، لو (۲۰۱۳) و پرسشنامه رهبری اصیل که مبتنی بر چارچوب پیشنهادی شاین (2006) بود، استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری اصیل و تسهیم دانش با خلاقیت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین رهبری اصیل و تسهیم دانش پیشبینی کنندههای خلاقیت معلمان میباشند.
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه سبک رهبری اصیل و تسهیم دانش با خلاقیت معلمان در مدارس ابتدایی شهر بندرعباس انجام شد. روش تحقيق حاضر ازنظر هدف كاربردي و ازنظر نحوه گردآوری دادهها توصيفي- پيمايشي از نوع همبستگي است. جامعه آماري اين تحقيق شامل کلیه دبيران مقطع ابتدایی شهر بندرعباس بوده است و تعداد آنها برابر با 400 نفر هست. برای انتخاب نمونه از جدول مورگان استفاده شد و نمونه نهایی به تعداد 196 نفر که با روش نمونهگیری تصادفي ساده انتخاب شد. در این پژوهش بهمنظور گرداوری دادهها از سه پرسشنامه استاندارد خلاقیت رندسیپ (1379) و پرسشنامه تسهیم دانش چانگ، لیائو، لی، لو (۲۰۱۳) و پرسشنامه رهبری اصیل که مبتنی بر چارچوب پیشنهادی شاین (2006) بود، استفاده شد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از روش آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج نشان داد که بین رهبری اصیل و تسهیم دانش با خلاقیت معلمان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و همچنین رهبری اصیل و تسهیم دانش پیشبینی کنندههای خلاقیت معلمان میباشند.
کلمات کلیدی :
رهبری اصیل، خلاقیت، تسهیم دانش، آموزشوپرورش.
رهبری اصیل، خلاقیت، تسهیم دانش، آموزشوپرورش.
مشاهده مقاله
631
دانلود
161
تاریخ دریافت
۰۷ شهریور ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۰ مهر ۱۴۰۰
تاریخ پذیرش
۲۰ مهر ۱۴۰۰